7 مزایا و معایب خودپرداز شخصی

7 مزایا و معایب خودپرداز شخصی

تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی: مدت زمان خواندن: 4 دقیقه

ATM مخفف Automated Teller Machine یا به عبارت دیگر به معنی دستگاه "پول نقد" یا "خودپرداز" است، دستگاه‌های خودپرداز مکانی برای ارائه خدمات بانکی به دارندگان کارت‌های اعتباری است. به این ترتیب با وارد کردن کارت خود در دستگاه و وارد کردن رمز عبور به راحتی می‌توان پول نقد برداشت یا کارت به کارت کرد. دستگاه‌های خودپرداز شخصی همیشه برای استفاده در دسترس هستند و هر زمان که به پول نقد نیاز داشته باشید می‌توانید 24/7 از آن استفاده کنید و دومین نکته در مورد دستگاه خودپرداز شخصی انجام معاملات خودکار بانکی است.

اولین دستگاه خودپرداز اتوماتیک جهان در سال 1967 در شعبه‌ای از بانک بارکلیز لندن نصب شد. از آن زمان، دستگاه‌های خودپرداز خدماتی سریع، آسان و راحت را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کنند. طبیعتاً، خودپردازها عنصر انسانی ندارند که با فروشنده روبرو شوید و اگر مشکلی به وجود بیاید نمی‌توان با دستگاه صحبت کرد. فراتر از آن، استفاده از دستگاه خودپرداز می‌تواند پرهزینه باشد و دارندگان کارت را در معرض کلاه‌برداری و سرقت قرار دهد.

دستگاه‌های خودپرداز شخصی مانند بانک‌ها خدمات بانکی در اختیار دارندگان کارت‌های اعتباری قرار می‌دهند. بااین‌حال، همه دستگاه‌های خودپرداز شخصی مزایا و معایبی دارند که دانستن آنها در دنیای دیجیتالی امروزی ضروری می‌باشد پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

دستگاه خودپرداز شخصی

مزایای خودپرداز شخصی

  1. همه‌کاره بودن: باگذشت سال‌ها، دستگاه‌های خودپرداز شخصی به طور فزاینده‌ای همه‌کاره شده‌اند و اکنون خدمات بیشتری در اختیار مشتریان قرار می‌دهند از قبیل گرفتن پول نقد، سپرده‌گذاری، پرداخت وام، انتقال وجوه بین حساب‌های مختلف، بررسی مانده حساب. امروزه، با همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان خودپرداز دستگاه‌های خودپرداز برای افراد معلول قابل دسترسی شده‌اند. بعلاوه دستگاه‌های خودپرداز شخصی دارای قابلیت دسترسی به صفحه کلید و بهبود صفحات نمایش قرار گرفتند تا افراد نابینا بتوانند از آنها بدون کمک به دیگران استفاده کنند.
  2. راحتی استفاده: از آنجا که دستگاه‌های خودپرداز تقریباً در همه مکان‌های مختلف قرار دارند راحتی استفاده از آنها راحت‌تر شده است.
  3. سریعترین راه کار: بهترین نکته در مورد خودپردازها اینکه سریع‌ترین راه بانکی برای دارندگان حساب است.
  4. اسکناس‌های جدید: از خودپرداز استفاده کنید و اسکناس‌های تازه و جدید برداشت کنید. معمولاً اسکناس‌های جدید بهترین هدیه برای بچه‌ها می‌باشد.
  5. حفظ حریم خصوصی در معاملات: فقط با استفاده از دستگاه خودپرداز می‌توانید مبلغ واقعی صورتحساب بانکی خود را بدانید و این حریم خصوصی حساب شما و حریم خصوصی افراد دیگر است. در عصر فن‌آوری مدرن، خودپردازهای بانکداری اینترنتی در همه مکان‌ها از قبیل، بنادر هوایی، ایستگاه‌های راه‌آهن، ایستگاه‌های اتوبوس و بسیاری از مکان‌های دیگر در دسترس هستند.
  6. صرفه‌جویی در وقت: یکی از بهترین مزایای دستگاه‌های خودپرداز صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه‌ها است. به شرطی که اگر از همان دستگاه بانکی استفاده کنید که در آن کارت اعتباری بازکرده‌اید، هیچ مبلغ اضافی از شما کسر نخواهد شد.
  7. در هر زمان، روز یا شب می‌توانید پول نقد بگیرید و نیازی به باز بودن بانک‌ها نیست.

دیگر مزایا:

  1. برداشت پول
  2. بررسی اقدامات بانکی اخیر یا گذشته، به عنوان مثال خریدهای آنلاین کارت اعتباری
  3. بررسی اینکه چه مقدار پول در حساب باقی‌مانده است.
  4. نیازی به حمل پول نقد نیست.
  5. خودپردازها در اکثر مکان‌های مختلف قرار دارند و راحتی عملیات بانکی را در هر کجا فراهم کرده‌اند.
  6. دستگاه‌های خودپرداز توسط یک پین محافظت و کار می‌کنند به همین دلیل ایمنی و محافظت از پول و اطلاعات شما را فراهم می‌کنند.
  7. نیازی به پر کردن برگه‌های برداشت وجه یا... در بانک ندارید.
  8. دستگاه‌های خودپرداز سریع‌تر و بدون صف طولانی در هنگام مراجعه به بانک هستند.
  9. دستگاه خودپرداز به‌صورت شبانه‌روزی، 24 ساعت شبانه‌روز، 7 روز هفته و 365 روز سال خدمات بانکی به مشتریان ارائه می‌دهند.
  10. مشتریان از هر نقطه جهان می‌توانند به خدمات ضروری بانکی مانند سپرده‌ها، انتقال وجوه واریزی و غیره دسترسی داشته باشند.
مزایا و معایب خودپرداز شخصی

معایب خودپرداز شخصی

  1. محدودیت برداشت وجه نقد: برداشت وجه نقد تا سقف 200 هزار تومان از دستگاه خودپرداز همچنین در تعطیلات به دلیل استفاده بیش از حد از خودپردازها توسط مردم نقدینگی آن تمام می‌شود.
  2. هزینه استفاده از دستگاه خودپرداز شخصی: استفاده از خدمات خودپردازی که مربوط به بانک کارت اعتباری شما نباشد اغلب هزینه‌بردار است به این دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از آن اجتناب کنند، به طور معمول، هزینه‌های استفاده از دستگاه خودپرداز معادل کارمزد بانکی است.
  3. عدم خدمات شخصی و ایمنی: در حالی که دستگاه‌های خودپرداز از راحتی بالایی برخوردار هستند، هنگام استفاده از آن تعامل شخصی نخواهید داشت. به‌عنوان نمونه نمی‌توانید از خودپرداز سؤال کنید یا پاسخی دریافت کنید. همچنین بسیاری از افراد در حال حاضر اعتماد بیشتری به خدمات بانکی دارند، به‌علاوه کمبود خدمات شخصی دستگاه‌های خودپرداز سارقان را افزایش می‌دهد. مصرف‌کنندگانی که عادت دارند پول نقد در اواخر شب یا در ساعات اولیه صبح برداشت یا واریز کنند در معرض خطر سرقت قرار دارند.
  4. موجود نبودن در مناطق روستایی: اولین نقص در مورد دستگاه‌های خودپرداز شخصی اینکه این دستگاه‌ها در مناطق روستایی موجود نیستند و افراد از آن بی‌مطلع هستند.
  5. تقلب و هک کردن: دیگر موارد منفی دستگاه‌های خودپرداز شخصی، کلاه‌برداری و هک است. بنابراین باید شماره کارت و کد پین خود را مخفی نگه‌دارید زیرا موارد زیادی در هکرهای اینترنتی و کلاه‌برداری با استفاده از داده‌های کارت شما وجود دارد.
  6. آفلاین / سیستم پایین: نکته دیگر معایب دستگاه خودپرداز شخصی محدودیت‌های خرید سیستم یا خرابی آن است و گاهی اوقات دستگاه در حال حاضر برای استفاده مناسب نیست.
  7. فراموشی رمز کارت: در صورت فراموشی رمز کارت خود نمی‌توانید از دستگاه خودپرداز شخصی استفاده کنید.

دیگر معایب:

ممکن است دستگاه کارت اعتباری را تشخیص ندهد و آن را مسدود کند.

حرف آخر

در پایان باید گفت امروزه تقریباً در هر مراکز خرید، رستوران‌ها و سایر سازمان‌ها خدمات خودپرداز وجود دارد، دستگاه‌های خودپرداز یکی از اختراعات فناوری است و به همین دلیل مزایا و معایب و جوانب مثبت و منفی دارند.

کمیل میرسمیعی
نوشته شده توسط: کمیل میرسمیعی

کمیل میرسمیعی، فارغ‌التحصیل کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و کاردانی نرم‌افزار کامپیوتر هستم. برنامه‌نویسی را از ۱۹ سالگی به صورت خودآموز آغاز و به مدت ۴ سال در شرکت‌های مرتبط حوزه مدیریت و توسعه وبسایت تجربه کسب کردم تا اینکه در سال ۱۳۹۹ نورینکس را تاسیس و به عنوان موسس و مدیر ارشد فناوری برای هموارسازی و تسهیل در خدمات صنعتی کشورم، خدمت‌گذاری می‌کنم.

تماس با ما

اگر سوال یا نیاز به مشاوره دارید، دریغ نکنید و با ما تماس بگیرید. تیم کارشناسان ما اینجا هستند تا به شما در رفع تمامی نیازهای شما کمک کنند و بهترین راه حل ها را به شما ارائه دهند.

شعبه خدمات خمکاری:
شعبه خدمات خودپرداز:
خدمات

خدمات
قطعات خودپرداز نورینکس

نورینکس خدمات خرید و فروش قطعات خودپرداز را با کیفیت بالا و قیمت های رقابتی ارائه می دهد.
سفارش قطعه خودپرداز!

خدمات
اخذ سوئیچ نورینکس

نورینکس گزینه های اتصال ایمن و قابل اعتماد را برای اطمینان از ارتباط یکپارچه دستگاه شما ارائه می دهد.
سفارش سوئیچ خودپرداز!

خدمات
خرید خودپرداز نورینکس

خدمات خرید خودپرداز ما راه حلی راحت و مقرون به صرفه برای مشاغلی که به دستگاه های توزیع پول نقد نیاز دارند ارائه می دهد.
سفارش خرید خودپرداز!
آیکون نظراتنظرات(1)
عکس کاربر
آروین 1402/02/08

مقاله کاملی بود با تشکر

آیکون ثبت نظرثبت نظر
تلفن تماس