نحوه پول‌گذاری دستگاه خودپرداز

نحوه پول‌گذاری دستگاه خودپرداز

تاریخ انتشار: آخرین بروزرسانی: مدت زمان خواندن: 8 دقیقه

خودپردازهای شخصی امروزه تبدیل به یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌های کسب درآمد تبدیل شده‌اند که شما هم می‌توانید به‌سادگی از آنها استفاده کرده تا درآمد بالایی داشته باشید!!

یکی از نکات بسیار مهمی که صاحبان این دستگاه‌ها برای کسب درآمد با این دستگاه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند پول‌گذاری دستگاه خودپرداز است؛

  • باید در زمان انجام این کار برخی از اصول و قوانین را رعایت کنید. 
    شما علاوه بر تامین امنیت این دستگاه‌ها، ممکن است موانعی هم از قبیل: معیوب بودن پول، جا به جایی پول و دریافت پول از شعب بانکی به همراه داشته باشد. 
    نحوه‌ی صحیح پول گذاری و درست لرن کردن (Learn) دیسپنسر و کاست‌ها در اپراتور پنل

به همین علت نیز ما در این مطلب تصمیم داریم کمی بیشتر درباره دستگاه‌های خودپرداز، پول‌گذاری درون آن‌ها و همین‌طور ایمن‌سازی آن‌ها صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات تخصصی‌تری را درباره استفاده از خودپردازهای شخصی به دست بیاورید.

آشنایی با دستگاه خودپرداز شخصی

همان‌طور که می‌دانید امروزه نیاز به استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بسیار بیشتر از قبل احساس می‌شود و بسیاری از افراد از این دستگاه‌ها برای دریافت پول نقد و یا انتقال پول با روش‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ بنابراین خودپردازهایی که در داخل شعب بانک‌ها وجود دارند نمی‌توانند نیاز مردم را به طور کامل برطرف کنند و به همین علت نیز امروزه از خودپردازهای شخصی می‌توان برای دریافت پول و یا انتقال پول استفاده کرد. این خودپردازها به مالک دستگاه تعلق می‌گیرند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها اقدام به کسب درآمد کنید.

کسب درآمد از طریق این خودپردازها به این شکل است که به‌ازای هر تراکنشی که با استفاده از دستگاه انجام شود شما می‌توانید بخشی از کارمزد مربوط به تراکنش را دریافت کنید و به این ترتیب با افزایش تعداد تراکنش‌هایی که با دستگاه خودپرداز شما انجام می‌شود شما می‌توانید سود و درآمد بیشتری داشته باشید. با این وجود حتما باید به این نکته مهم توجه کنید که کارکردن با این دستگاه‌ها سختی‌ها و مشکلات خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت که حتما باید توجه ویژه‌ای به این مشکلات داشته باشید تا بتوانید بیشترین درآمد را از این طریق داشته باشید. پول‌گذاری در این خودپردازها و تامین امنیت آن‌ها دو مورد از مهم‌ترین این مشکلات هستند که ما در ادامه به بررسی این دو خواهیم پرداخت.

کارتخوان دستگاه خودپرداز

نحوه پول‌گذاری در دستگاه خودپرداز

یکی از مهم‌ترین بخش‌های استفاده و نگهداری از دستگاه‌های خودپرداز شخصی نحوه پول‌گذاری در دستگاه خودپرداز است که حتما باید به آن دقت کنید.

  1. پول‌هایی که شما در دستگاه قرار می‌دهید پول‌هایی هستند که از بانک دریافت می‌کنید و به همین علت شما اجازه ندارید تا پول دیگری را داخل دستگاه‌های خودپرداز قرار دهید.
  2. بهتر است قبل از این که هر روز یا هر دو روز یک‌بار اقدام به پول‌گذاری در داخل دستگاه کنید به‌خوبی آلودگی‌های محل پول را تمیز کنید و به‌اصطلاح آن را خاک‌گیری کنید تا تمیز بماند.
  3. شما باید هر روز و یا در طی بازه‌های زمانی مشخص به بانک مراجعه کنید و میزان پول موردنیاز خود را دریافت کرده و همان پول‌ها را به طور دقیق در دستگاه قرار دهید.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات در زمان پول‌گذاری در داخل دستگاه ممکن است مشکلاتی برای دستگاه به وجود بیاید که اجازه این کار را به شما ندهد. در چنین شرایطی به هیچ وجه خودتان به‌صورت مستقیم اقدام به باز کردن دستگاه و یا تعمیر آن نکنید چرا که تمامی تعمیراتی که روی دستگاه‌های خودپرداز شخصی انجام می‌شوند باید توسط تعمیرکارهای متخصص و حرفه‌ای خود (نورینکس) شرکت‌ها انجام شوند. به همین علت در زمان نگهداری از این دستگاه‌ها و پول‌گذاری داخل آنها حتما به این نکته دقت کنید.

آموزش لرن کردن خودپرداز در اپراتور پنل NCR

لرن کردن (Learn) یا همان تشخیص ضخامت اسکناس فرآیندی است که بوسیله‌ی اپراتور پنل یا کنترل پنل در خودپردازها صورت می‌گیرد. ما در این بخش لرن کردن دستگاه خودپرداز محبوب NCR را مثال می‌زنیم، چرا که خیلی از خودپردازهای فعلی امروز در ایران متعلق به NCR‌ها می‌باشد. با ما همراه باشید تا مراحل فرآیند را به شما توضیح بدم.

  1. دستی تعریف کردن ضخامت پول در اپراتور پنل یا فرمان اتوماتیک تشخیص ضخامت بوسیله لرن کردن.
  2. حالا به اندازه‌ی دلخواه در کاست‌های دیسپنسر، پولگذاری کنید.
  3. خودپرداز رو با استفاده از اپراتور پنل، روی حالت سوپر وایزر مد قرار بدید.
  4. حالا گزینه «۹» Vendor application را انتخاب کنید.
  5. بعد از اندکی صبر، شما می‌توانید صفحه‌ی باز شده در راستای «ATM Properties» را رد کنید و دکمه‌ی کنسل (Cancel) را انتخاب کنید.
  6. سپس ۸ گزینه ضاهر می‌شود که شما گزینه‌ی آخر: «Self service configuration» را انتخاب کنید.
  7. بعد از این ۷ گزینه برای شما به نمایش می‌آید، که شما «Set device config» یعنی گزینه‌ی «۳» را انتخاب میکنید.
  8. حالا ۹ گزینه ظاهر می‌شود، شما گزینه‌ی«۲»یا همان «Cash Handler» را بزنید.
  9. الان دیسپنسر شما شروع به فعالیت میکند، چرا که فرآیند کلیر کش (Clear cash) صورت می‌گیرد. همچنین دیسپنسر مسیرش را پاکسازی می‌کند.
  10. سپس گزینه لرن (Learn) را انتخاب کنید.
  11. به اندازه‌ی تعداد کاست شما، گزینه برای شما می‌آورد که با انتخاب هر کدام دیسپنسر به صورت پیش فرض «۴۰» اسکناس می‌شمارد و به کاست ریجکت ارجاع می‌دهد.
  12. شما با استفاده از گزینه‌ی (Set notes) می‌توانید «۴۰» عدد شمارش پیش فرض را برای هر کاست تغییر دهید.
  13. برای ذخیره‌ی فرآیند، روی گزینه‌ی پارامتر (Parameters) را انتخاب کنید، و بوسیله‌ی گزینه (Toggle) گزینه «No» را «Yes» کنید.
  14. در ضمن اگر کوچکترین خطایی در حین عملیات صورت بگیرد، عیب و ارور‌ها برای شما نمایش داده می‌شود. در صورت بروز هرگونه مشکل با همکاران مجرب ما تماس بگیرید.

از مزیت های لرن کردن

  1. شما بوسیله‌ی لرن کردن می‌توانید تا ۹۰٪ از سلامت دیسپنسر خود مطلع شوید.
  2. از ارور‌ها و عیب‌های موجود در دیسپنسر و کاست‌ها مطلع شوید.

مقدار پول داخل خودپرداز چقدر می‌تواند باشد؟

یکی از سوالات رایجی که افراد در خصوص استفاده از این دستگاه‌ها دارند این است که مقدار پول داخل خودپرداز چقدر می‌تواند باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مقدار پولی که شما می‌توانید درون دستگاه خودپرداز خود قرار دهید متغیر است و شما می‌توانید بر اساس پارامترهای مختلف اقدام به پول‌گذاری در دستگاه خودپرداز کنید. با این حال نباید فراموش کنید که حداکثر مقدار پولی که می‌توانید درون دستگاه قرار دهید «۱۵۰ میلیون» تومان است که تحت شرایطی می‌توانید این مقدار را تا «۶۰۰ میلیون» تومان نیز افزایش دهید. این یعنی بسته به گنجایش کاست‌های خودپردازها می‌باشد که معمولا از «۱» برگ تا «۲۰۰۰» برگ در آن‌ها جا می‌گیرد.

یکی از نکات مهم در خصوص مقدار پولی که می‌توان در داخل دستگاه خودپرداز قرارداد این است که این مقدار وابستگی زیادی به میزان برداشت روزانه پول از خودپرداز شما دارد. اگر شما در نقطه شلوغی از شهر هستید که افراد به میزان زیادی از خودپرداز شما استفاده می‌کنند شما می‌توانید مقادیر بیشتری پول درون دستگاه خود قرار دهید و در غیر این صورت باید سعی کنید که مقادیر کمتری پول در دستگاه خودپرداز قرار دهید تا از نظر امنیتی نیز مشکلی به وجود نیاید.

تامین امنیت در خودپردازهای شخصی

تامین امنیت در خودپردازهای شخصی که در خارج از شعب بانک‌ها نصب می‌شوند از اهمیت زیادی برخوردار است و صاحبان این خودپردازها باید نکات امنیتی را به‌درستی در نگهداری از آن‌ها رعایت کنند. امروزه گزارشات مختلفی از پلیس پیشگیری در استان‌های مختلف بدست رسیده است که مسائل امنیتی مربوط به خودپردازهای شخصی رعایت نمی‌شود و این مسئله مشکلات زیادی را برای پلیس استان‌ها ایجاد کرده است. به همین علت نیز برخی از استانداردها و اصول مختلف برای افرادی که تقاضای خرید و استفاده از خودپردازهای شخصی را دارند تنظیم شده است که صاحبان این خودپردازها حتما باید این استانداردها را قبل و بعد از خرید رعایت کنند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه پلیس پیشگیری در استان‌های مختلف خودپردازهای شخصی که نکات امنیتی در آن‌ها را رعایت نشده است را پلمپ می‌کنند و تا زمانی که شرایط امن برای نگهداری از این خودپردازها فراهم نشود صاحبان این دستگاه‌ها اجازه استفاده از آن‌ها را ندارند. طبق گزارشاتی که رسیده است برخی از صاحبان این دستگاه‌ها امروزه اخطاریه‌هایی را نیز در این زمینه رعایت کرده‌اند که شرایط امنیتی به‌خوبی در این اخطاریه‌ها توضیح داده شده است و صاحبان خودپردازهای شخصی موظف هستند تا این شرایط را فراهم کنند.

  1. نصب دوربین ها
  2. جوش دادن پایه های فلزی
  3. استفاده از کرکره های مرغوب در بازار به جهت بستن مغازه بعد از ساعات کاری و اداری
  4. بیمه دستگاه
  5. بیمه پول داخل دستگاه
برداشت پول از خودپرداز

برای استفاده از خودپرداز شخصی به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تامین امنیت در دستگاه‌های خودپرداز شخصی به باید به آن توجه کنید این است که از نصب کردن این دستگاه‌ها در محیط‌هایی که اطراف آن‌ها باز است، خودداری کنید!

همان‌طور که می‌دانید این دستگاه‌ها گران قیمت هستند و درون آن‌ها پول نقد نیز موجود است، بنابراین نصب کردن آن‌ها در محیط‌هایی که اطراف آن‌ها باز هستند می‌تواند خطراتی را برای دستگاه‌های خودپرداز به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که در داخل این دستگاه‌ها یک دوربین قرار دارد که اگر شخصی اقدام به باز کردن دستگاه کند از او عکس‌برداری می‌شود؛ بنابراین در صورت بروز هرگونه اتفاقی شما می‌توانید این دوربین و عکس‌های آن را مورد بررسی قضایی قرار دهید.

استانداردهایی که در خصوص مسائل امنیتی خودپردازهای شخصی تعیین شده است استانداردهایی هستند که بانک مرکزی، سازمان‌های امنیتی و حفاظتی، رئیس شورای کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی همگی روی آن‌ها اتفاق‌نظر دارند و به همین علت نیز رعایت کردن این استانداردها برای افرادی که علاقه‌مند به خرید و استفاده از خودپردازهای شخصی و کسب درآمد از آن‌ها هستند، ضروری است. شرکت‌های ارائه‌دهنده این دستگاه‌ها به مشتریان خود نیز موظف هستند تا این نکات امنیتی را به گوش خریداران دستگاه‌های خودپرداز برسانند.

آشنایی با انواع بیمه‌های خودپردازهای شخصی

یکی از بهترین اقداماتی که برای تامین امنیت در دستگاه‌های خودپرداز شخصی انجام شده است این است بیمه کردن دستگاه‌ها می‌باشد. دستگاه‌های خودپرداز شخصی معمولا دارای قیمت بالایی هستند و به همین علت نیز آسیب رسیدن به آن‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای شما به وجود بیاورد. برای جلوگیری از وارد شدن این هزینه‌ها و آسیب‌ها می‌توانید اقدام به استفاده از بیمه بدنه دستگاه‌های خودپرداز کنید که در صورت آسیب رسیدن به آن‌ها بیمه تمامی هزینه‌های مربوط به تعمیر را به شما پرداخت خواهد کرد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید پولی که شما از بانک دریافت کرده و داخل خودپردازهای شخصی خود قرار می‌دهید نیز بیمه شده است و در صورتی که هرگونه اتفاقی برای این پول‌ها بیفتد خسارت آن توسط بیمه پرداخت خواهد شد. مبلغ بیمه‌نامه‌هایی که در این بخش به شما معرفی کردیم به عوامل مختلفی بستگی دارد که با کمی جستجو می‌توانید اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید. استفاده از این بیمه‌ها می‌تواند شرایط امنیتی برای نگهداری از خودپردازهای شخصی را برای شما بهبود دهد و باعث شود تا با خیال راحت‌تری اقدام به استفاده از این دستگاه‌ها کنید.

صحبت پایانی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به استفاده از خودپردازهای شخصی در محیط‌های مختلف هستید حتما باید مواردی که ما در این مطلب بیان کردیم را رعایت کرده و دقت زیادی به تامین امنیت در خودپردازهای شخصی داشته باشید. ما در این مطلب سعی کردیم تمامی مواردی که شما در خصوص استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، پول‌گذاری در آن‌ها، تامین امنیت و… در اختیار شما قرار دهیم و شما را بیشتر با این موارد آشنا کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد و موفق شده باشید تا اطلاعات موردنیاز خود را به دست بیاورید.

کمیل میرسمیعی
نوشته شده توسط: کمیل میرسمیعی

کمیل میرسمیعی، فارغ‌التحصیل کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و کاردانی نرم‌افزار کامپیوتر هستم. برنامه‌نویسی را از ۱۹ سالگی به صورت خودآموز آغاز و به مدت ۴ سال در شرکت‌های مرتبط حوزه مدیریت و توسعه وبسایت تجربه کسب کردم تا اینکه در سال ۱۳۹۹ نورینکس را تاسیس و به عنوان موسس و مدیر ارشد فناوری برای هموارسازی و تسهیل در خدمات صنعتی کشورم، خدمت‌گذاری می‌کنم.

تماس با ما

اگر سوال یا نیاز به مشاوره دارید، دریغ نکنید و با ما تماس بگیرید. تیم کارشناسان ما اینجا هستند تا به شما در رفع تمامی نیازهای شما کمک کنند و بهترین راه حل ها را به شما ارائه دهند.

شعبه خدمات خمکاری:
شعبه خدمات خودپرداز:
خدمات

خدمات
قطعات خودپرداز نورینکس

نورینکس خدمات خرید و فروش قطعات خودپرداز را با کیفیت بالا و قیمت های رقابتی ارائه می دهد.
سفارش قطعه خودپرداز!

خدمات
اخذ سوئیچ نورینکس

نورینکس گزینه های اتصال ایمن و قابل اعتماد را برای اطمینان از ارتباط یکپارچه دستگاه شما ارائه می دهد.
سفارش سوئیچ خودپرداز!

خدمات
خرید خودپرداز نورینکس

خدمات خرید خودپرداز ما راه حلی راحت و مقرون به صرفه برای مشاغلی که به دستگاه های توزیع پول نقد نیاز دارند ارائه می دهد.
سفارش خرید خودپرداز!
آیکون نظراتنظرات(0)

نظری برای نمایش وجود ندارد!

آیکون ثبت نظرثبت نظر
تلفن تماس